top of page
Search
  • Writer's pictureRav Hayim Leiter

ברית המילה הבטוחה ביותר

Updated: Jun 16, 2023


ישראל נמצאת פחות או יותר בסגר מוחלט. ניתן לעזוב את הבתים רק אם ממש זקוקים. מלבד חידוש מלאי האספקה שלנו, עזבתי את הבית רק פעמיים בשבוע האחרון: פעם אחת לערוך חתונה ופעם אחת לבצע ברית מילה. בכל פעם שאני מספר זאת לאנשים, השאלה הראשונה ששואלים היא, 'האם זה בכלל בסדר לבצע ברית מילה בתנאים האלה?' התשובה היא כן, אך יש לנקוט באמצעי זהירות הכרחיים. להלן רשימה של דברים שיש לעשות כדי להגן על הילוד שלכם. קחו בחשבון שהקהילה הרפואית לומדת יותר ויותר על נגיף זה בכל יום, ולכן רשימה זו ניתנת לשינוי.


הסביבה - על המשפחות להביא את תינוקם הביתה בהקדם האפשרי בכדי להגביל את חשיפתו לנגיף בבית החולים. כשמדובר בברית מילה, רופא שאינו מאומן כמוהל נוטה לקחת 7-10 דקות לעשות את ההליך לבדו, ואילו למתמחה יכול לקחת 20-45 דקות וההורים בדרך כלל אינם רשאים להיות נוכחים. מוהלים נוטים לקחת 1-2 דקות לבצע את אותה פרוצדורה ומפחיתים משמעותית את אי הנוחות של הילד. בנוסף, אם ברית המילה נעשית בבית החולים לפני היום השמיני, יש חיוב דתי בהליך נוסף הנקרא הטפת דם ברית. התרחיש הטוב ביותר הוא לקיים את ברית המילה בבית, בזמן, עם אמצעי הזהירות הבאים.


אורחים – ברית מילה אינה מחייבת מניין. רצוי להפחית את מספר האורחים ובוודאי שלא ינכחו יותר מ-20 אנשים כולל המוהל והתינוק בשטח סגור ועד 50 אנשים בשטח פתוח. באופן אידיאלי, האירוע יתקיים בבית המשפחה ורק ההורים, התינוק והמוהל נמצאים פיזית. שאר בני המשפחה והחברים יכולים לנכוח וירטואלית באמצעות זום או פלטפורמות דומות.


עיקור כלים - אם משתמשים בכלים חד-פעמיים, יש לזרוק אותם בין כל שימוש. עבור כלים רב-פעמיים (שהם הנורמה), יש לעקר אותם בדוד עיקור בין כל שימוש. דוד עיקור מסיר 100% מכלל החיידקים. ביצוע עיקור זה נדרש בתנאים רגילים, על אחת כמה וכמה בעת מאבקנו בנגיף, מצבנו הנוכחי.


שטיפת ידיים - על המוהל לשטוף את ידיו בסבון רפואי למשך 3 דקות לפני שהוא מכין את כלי העבודה שלו. בתום שטיפת ידיו, עליו להימנע ממגע בידיים חשופות בשום דבר או שום אדם.


כפפות - מוהלים צריכים תמיד להשתמש בכפפות. לאחר שטיפת הידיים, אני משתמש בכפפות לטקס כדי להכין את הכלים שלי, ואז אני משתמש בכפפות כירורגיות סטריליות כאשר ההליך עומד להתחיל. כבר ראיתי צילומים של מוהלים שמבצעים בריתות בעת שלובשים חליפה מבודדת רפואית, כולל כובע ומשקפי מגן אך ללא כפפות. זה לא הגיוני ויש לשנות את זה באופן מיידי. למען בטיחותם של כל הנוכחים, בנוסף למוהל, על כל הנוכחים ללבוש כפפות.


מסכה - המסכה האידיאלית היא N95 מכיוון שהיא הכי צמודה. ניתן למצוא הוראות לדרך הטובה ביותר ללבוש את המסכה מארגון הבריאות העולמי כאן. רוב הספרות קובעת כי מסכה אינן מיועדת לאדם הלובש אותה אלא עבור הסובבים אותו. וכשמדובר בבטיחות הילד זה חשוב מכל. היו מעט מאוד מקרים שדווחו על תינוקות שחלו בקורונה ואין הרוגים, אך אפילו רק האפשרות שילוד ידבק בנגיף דורשת מהסביבה להיות בטוחה ככל האפשר. מכיוון שמדובר במניעת הדבקת באחרים, כל המשתתפים חייבים ללבוש מסכות - כולל ההורים.


מציצה - בנסיבות רגילות אני דוגל במציצה עם צינור סטרילי (חד-פעמי או צינור זכוכית שעבר בדוד עיקור שבתוכו גזה). לעולם אין לבצע מציצה עם מגע ישיר בפה. כשמוהל בסך הכל לא חש בטוב, עליו להמנע משימוש בצינור. מתועד היטב כי פיו של אדם בריא תמיד מלוכלך ולעולם לא ניתן לנקות אותו לחלוטין. ברגע שיש חיידקים נוספים, יש לבצע מציצה כפסקם של החת"ם סופר והרב עובדיה יוסף - ביד עם גזה סטרילית.


ישנם רבים שילחמו בי בהקשר לסוגיה אחרונה זו, אבל חובה שנוהג זה יפסק מיד עד שהנגיף יהיה תחת שליטה. יש עתה הרבה מאוד מידע שגוי ברחבי האינטרנט. להלן פרסום של ארגון בשם Anash אשר פורסם ממש לפני לפני כמה חודשים והוא מפרט את עצותיהם ההלכתיות בעקבות נגיף הקורונה. בכל הנוגע לברית מילה העצה קבעה:


"יש להמשיך בתרגול הקדוש של מציצה בפה. על המוהל לשטוף את פיו בליסטרין מכיוון שזה מחסל את הנגיף. נגיף ההרפס מסוכן לתינוקות יותר מאשר נגיף הקורונה, וברוך ה' אף ילד מעולם לא נדבק בהרפס עקב מציצה בפה. לכן, אין שום סיבה שמוהל יפסיק את הנוהג הזה בשלב זה, ובלבד שלא יהיה חולה וינקוט באמצעי הזהירות הנדרשים. אם הוריו של הילד (אינם דתיים ו)מסרבים לאפשר מציצה בפה, על המוהל לבצע מציצה עם צינור במקום, ולא לעורר מהומה לגבי מציצה בפה בתקופה זו."


יש כמה בעיות בפסקה זו, אך המטריד ביותר הוא שהם מתעלמים מגורם מרכזי של נגיף הקורונה: אדם יכול להידבק בנגיף ללא גילוי של תסמינים וידביק. זו הסיבה העיקרית שאנחנו במקום שאנחנו נמצאים בעולם. אך פוסקים סבירים יותר, כמו הרב שכטר, יצאו בביקורת חריפה נגד מציצה בפה עוד לפני עידן הקורונה, אז כעת אנו בתקופה שמחייבת אמצעי זהירות חמורים עוד יותר.


מרבית הרשימה נועדה לסייע למוהלים להתאים את מנהגיהם כדי שימשיכו את הטקס הקדוש שלנו בזמן של סיכונים בריאותיים מוגברים. אך גם תפקידם של ההורים לדרוש את הנ"ל מהמוהלים שלהם. אל תהיו פסיביים ובטוחים כי המוהל שלכם יעשה את כל הדרוש כדי לשמור על בטחון ילדכם. הגנת הילוד שלכם היא העבודה של. כפי שציין הרב שכטר כשדיבר על הנוהג של מציצה בפה, ההלכה מקשיבה לרפואה מודרנית. והממסד הרפואי ברור, אלה הצעדים שיש לנקוט כדי לשמור על בטיחות ילדינו.


152 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page